Aivotreenejä netistä – treenaa mielesi huippukuntoon peleillä ja sovelluksilla

Jos haluat harrastaa neurobicia tai muuten muistijumpata ajatuksiasi kirkkaammiksi, tarjoaa Internet siihen monia hyviä mahdollisuuksia. Materiaalit ovat usein käytettävissä täysin ilmaiseksi, mutta voivat vaatia tulostamista, leikkaamista ja liimaamista. Toinen vaihtoehto on käyttää mobiililaitteelle tai tabletille ladattavia sovelluksia tai pelata pelejä tietokoneelta suoraan selaimessa ilman fyysisiä apuvälineitä.

Muisti on kaikille kansalaisille välttämätön ominaisuus, jota kiire, masentuneisuus, stressi ja väsymys kurittavat. Keskittymiskyky ja lähimuisti kuitenkin paranevat usein harjoittelulla ja stressaavan ajanjakson helpottaessa, mutta jos muistioireet jatkuvat tai lisääntyvät, on niiden syy hyvä paikantaa yhdessä ammattilaisen kanssa. 

Olemme koonneet alle erilaisia vinkkejä, joista löydät monenlaisia muistia tukevia ja aivoja haastavia harjoituksia. Voit valita omasi mielenkiintosi mukaan ja treenata mieltä itsellesi parhaiten sopivana hetkenä. Lisäksi annamme offline-vinkkejä, joilla aivokapasiteetti säilyy ensiluokkaisena mahdollisimman pitkään.

Muistipuiston treenejä aivoille 

Kenties suurin yksittäinen muistin tueksi tarkoitettuja palveluita tarjoava taho on Helsingin kaupunki. Itsehoito-sivusto kohdistaa harjoituksensa ennen kaikkea yli 65-vuotiaille kansalaisille, mutta muistivaikeuksia on mahdollista ennaltaehkäistä tehokkaasti puuttumalla asiaan jo ennen rajapyykin ylittämistä. 

Jokainen sivustolla vierailija voi saada arvokasta lisätietoa muistisairauksista ja kurkistaa innostavaan Muistipuistoon. Muistipuisto on kehitetty yhteistyössä Miina Sillanpään Säätiön ja Muistiliiton kanssa ja se kokoaa yhteen runsaasti aivoterveyttä tukevaa käytännön tekemistä. Sivusto on tarkoitettu kaikille aivoterveydestään kiinnostuneille vieraille, vaikka puiston tehtäviä hyödynnetään ennen kaikkea sekä omaehtoisessa kuntoutumisessa että ammattilaisten ohjaamissa ryhmissä. 

Palvelu toimii mobiili- ja WiFi-yhteyksillä ja se on visuaalisesti selkeä. Helppoa käyttökokemusta lisää Suosikit-toiminto ja Aatos-botti, joka ohjaa uusia käyttäjiä palvelun pariin. Mukana on treenejä aivoille, liikettä niveliin tuovia harjoituksia, mielen tasapainoa edistäviä tehtäviä sekä muistelua ja visailua. Voit esimerkiksi pelata musiikkivisaa, harjoitella hahmottamista tai käyttää kehon kiertoliikkeitä aivojen aktivointiin. 

Aivoterveydeksi ja muut muistinvirkistyssovellukset

Aivoterveydeksi on Muistiliiton kehittämä sovellus, joka pyrkii hellimään käyttäjiensä muistia ja jakaa arvokasta tietoa hyvästä aivoterveydestä. Sovellus sisältää tietoiskuja, aivoja aktivoivia pelejä ja muistikuntokalenterin, jonka avulla omaa kehitystä on helppo seurata. Sovellus on rakennettu vapaaehtoistyönä ja toimii toistaiseksi vain iOS-laitteilla. 

Android-laitteiden omistajien ei kuitenkaan tarvitse tuntea itseään unohdetuiksi, sillä netistä löytyy muutama vastaava tuote – vaikkakin englanniksi. Esimerkiksi aivotreenisovellus Peak sisältää useita hauskoja minimipelejä keskittymiskyvyn, muistin ja kielen harjoitteluun. Muistin eri osa-alueiden lisäksi sovellus treenaa logiikkaa ja reagointikykyä. Sovelluksesta on olemassa rajatun määrän pelejä sisältävä ilmaisversio sekä laajempi, maksullinen täysversio. 

Työmuistin parantamiseen tarkoitetussa Lumosity-sovelluksessa toistetaan perässä erilaisia kuvioita ja painellaan Speden peleistä tuttuja vaihtuvia väripainikkeita. Kannustava palaute saa jatkamaan pelaamista ja yrittämään parantamaan omia nopeus- ja tarkkuusennätyksiä. Sovellus Eidetic puolestaan auttaa oikeiden faktojen muistamisessa, kun siihen kirjataan oman elämän tärkeät päivämäärät, puhelinnumerot ja listat. Toisto auttaa haluttujen tietojen tallentumista pitkäkestoiseen muistiin ja sopii erinomainen omaehtoiseen aivoharjoitteluun. 

Älypään aivojumpat ja pelit 

Älypää on ilmainen pelisivusto, jossa on monia aivojen eri osa-alueita haastavia tehtäviä. Minipelien pelaaminen on nopeaa ja koska kaikki tapahtuu suoraan selaimessa, ei laitteiden käyttöjärjestelmien tutkimiseen tarvitse kuluttaa aikaa ja vaivaa. 

Älypää aivojumppa viisiottelu sisältää matemaattisia tehtäviä, muistia vaativia haasteita, kielellistä lahjakkuutta, logiikan käyttöä ja tilan hahmotustaitoa. Pelien pelaaminen pelitillille kirjautuneena kerryttää pisteitä, joiden perusteella pelaajat laitetaan päivittäin, viikoittain ja kuukausittain vaihtelevaan paremmuusjärjestykseen. 

Pelialue on mahdollista laajentaa koko näytölle, mikä auttaa keskittymistä ja tehtävien ratkaisua. Tehtäviä voi tehdä kategorioittain tai sattumanvaraisessa järjestyksessä. Osien keskiarvo lasketaan yhteen ja tulos paljastetaan pelaajalle.

Muita tapoja ennalta ehkäistä muistivaikeuksia 

Aivotreenit netissä tarjoavat hyviä haasteita ja mukavaa ajanvietettä, mutta muistia on mahdollista hoitaa muillakin tavoilla netistä riippumatta. Terveelliset elämäntavat antavat erinomaisen pohjan vahvalle muistille ja niiden on tutkimuksissa todettu torjuvan tehokkaasti Alzheimerin taudin ja muiden muistihäiriöiden syntymistä. 

Viikon ruokalistaa suunnitellessa kalarasvojen saannista huolehtimista tulee korostaa ja alkoholin liikakäyttöä välttää. Tupakointi lisää valtimotautien ja sitä kautta muistisairauksien syntymistä, kun taas liikunta parantaa paitsi koordinaatiota, myös nostaa sykettä. Virkistävät, aivoja haastavat harrastukset pitävät vireyttä yllä, riittävä uni torjuu väliaikaisia muistivaikeuksia ja kypärän käyttö liikenteessä ennalta ehkäisee päähän kohdistuvia vammoja. Kun aivokapasiteetista pidetään hyvää huolta arjessa, on muistin virkistämiseen keskittyviä tehtäviä netissä helpompi tehdä.

Julkaistu
Kategoria(t): treenit

Aivojumppa – kognitiivisten kykyjen ylläpitäjä

Aivojumppa on mielen treenaamista ja yhtä tarpeellista kuin säännöllinen lihasharjoittelu muulle keholle. Aivot ovat oma ohjekeskuksemme, joka jakaa eri toiminnot eri alueille. Sinne tänne risteilevät hermoverkot luovat monimutkaisia kokonaisuuksia ja huolehtivat perustarpeiden säätelyn, kuten hengittämisen, lisäksi monien kognitiivisten kykyjen toiminnasta. 

Aivot, jotka eivät saa kaipaamiaan haasteita, alkavat herkästi oireilla. Ongelmat vaihtelevat lievistä ja ohimenevistä toimintahäiriöistä aina pysyviin muutoksiin. Esimerkiksi stressi, uupumus ja univaje vaikuttavat aivoihin, ja vaikeuttavat etenkin asioiden muistamista. Vaikka oireet tavallisesti väistyvät kuormittavan tilanteen ratketessa, on aivojumpasta apua ongelmien ennalta ehkäisemisessä ja aivojen nopeammassa palautumisessa.

Sosiaalinen, kiinnostava ja haastava neurobic

Aivot nauttivat, kun niitä haastetaan monella tavalla. Hyvä harjoitus vaatii toisen ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa syntyvää sosiaalista kanssakäymistä, kiinnostaa ja motivoi tekijäänsä ja samalla haastaa häntä. Erilaiset pelit toimivat hyvin aivojumppana, sillä ne sisältävät sääntöjä, tekniikkaa, reagointia ja taktiikkaa. 

Aivojumpasta käytetään aina silloin tällöin aerobista johdettua neurobic-sanaa ja sillä tarkoitetaan aivojen stimulointia kaikkia aisteja käyttämällä. Neurobicissä aivot saavat uutta ja odottamatonta tekemistä, joka vaatii keskittymistä. Kun sama viesti saapuu useammasta suunnasta monen eri aistien kautta, ärsykkeen lähettämä viesti vahvistuu. 

Erilaiset pelit ovat omiaan aivojen aktivointiin, kun jännitys ja yhteisöllisyys yhdistyvät tekniseen suoritukseen. Hyviä esimerkkejä ovat erilaiset tieto- ja keskustelupelit, kuten Trivial Pursuit ja Alias, sekä strategisempaan ajatteluun pyrkivä shakki. Myös muistipelit, palapelit ja ulkopelit, kuten mölkky, sopivat neurobic-harjoituksiksi. Jonkin instrumentin soittamisenkin on huomattu tuovan mukanaan lukuisia mielen terveyshyötyjä kaiken ikäisille. 

Muistikuntoutus auttaa palauttamaan tuttuja asioita mieleen

Kun aivojumppaa käytetään muistisairaan kuntouttamiseen, ei niinkään etsitä uusia elämyksiä. Ärsykkeiden määrää vähennetään ja erilaiset häiriötekijät, kuten taustaäänet ja huono valaistus, pyritään minimoimaan. Muistia kuntoutetaan haasteiden sijaan kuvilla tutuista arjen esineistä. Kuvat voivat olla vuosien takaa, mutta ne kuvaavat muistisairaalle tuttuja tilanteita esimerkiksi ostoksilla käynnistä, silittämisestä, ruoan laitosta tai puutarhanhoidosta. 

Toinen tapa herätellä uinuvaa muistia ovat erilaiset tietopelit, joihin sisältyy yleis- ja perinnetietoa, sananlaskuja, sanontoja ja lauluvinkkejä. Pelejä voidaan pelata lautapeleinä tai hyödyntää nykyajan teknologiaa. Kosketusnäytöllä kuvista saadaan suurempia ja erilaiset muisti- ja tietopelit ovat pelattavissa sekä ohjaajan johdolla että omaan tahtiin. Vaikka pelit on rakennettu kuntouttamisen näkökulmasta, ei mikään estä käyttämästä niitä hauskana ajankuluna. Muistinvirkistyssovelluksia on ladattavissa niin iOS- kuin Android-laitteillekin ja suuri osa niistä on täysin maksuttomia. 

Lähimuistin jumppa muistin tueksi

Jos muistisairaus on edennyt pidemmälle, voidaan myös lähimuistia aktivoida erilaisilla harjoituksilla. Kotiin tai hoivakotiin voi hankkia vieraskirjan, johon kylään tulleet henkilöt kirjoittavat kuulumisiaan ja kertaavat, keitä ovat. Kirjaan voidaan liimata kuvia ja valokuvia, jotta se on lukijalleen mahdollisimman visuaalinen. Tarkoituksena ei ole vain kirjoittaa kuulumisia, vaan kerrata vierailulla tapahtuneita asioita, jotta muistisairas voi palata niihin vieraiden lähdettyä. 

Kirjaa on mahdollista täydentää päiväkirjamaiseen tyyliin, jolloin muistiongelmien kanssa painiva henkilö lisää tekstiin omia tekemisiään. Kirjaan voidaan muun muassa kirjoittaa päivän tapahtumia, kuten mitä tehtiin ja mitä oli ruoaksi. Kertaaminen auttaa pitämään asioita mielessä ja niiden kertominen eteenpäin helpottuu. Muistisairas säilyttää elämänsä hallinnan tunteen, kun hän pystyy palaamaan päivän tapahtumiin ja muistamaan, ketkä kävijät kylässä ja mistä puhuttiin. 

Liikunta ja aivojumppa yhdessä tehostavat treeniä

Vaikka aivojumppa ei tarvitse hikiliikuntaa aisaparikseen ollakseen tehokasta, on liikkeitä, joilla aivot aktivoituvat yhdessä lihasten kanssa. Tällaisia ovat kehon keskiviivan ylittävät harjoitukset, joilla haastetaan koordinaatiota. Hyviä esimerkkejä ovat takaperin kävely, jooga ja uusien tanssiliikkeiden opettelu. 

Koordinaatioharjoitukset pakottavat aivojen molemmat puoliskot entistä tiiviimpään yhteistyöhön. Aivojen vasen puolisko on erikoistunut muun muassa puheen tuottoon ja ymmärtämiseen, kun taas oikea käsittelee näköhavaintoja, tilasuhteita ja suuntia. Otsalohko asettaa toiminnalle tavoitteen ja tarkkailee, arvioi ja tarvittaessa korjaa käynnissä olevaa toimintaa. Liikealueet puolestaan sijaitsevat aivoissa molemmissa puoliskoissa otsalohkon takaosassa. Tuntoalueet ovat päälakilohkon etuosassa ja näkeminen tapahtuu aivoissa takaraivolohkossa. 

Hermoradat sitovat kaikki osaset yhteen ja aivorunko yhdistää selkäytimen aivoihin. Selkäydin toimii aivojen komentokeskuksena ja virkakoneisto, joka kertoo milloin syödä, juoda, miten hengittää ja säädellä kehon lämpötilaa. Pikkuaivot vastaavat liikkeiden hienosäännöstä ja tasapainosta. 

Jumppalaulu ”Pää, olkapää, peppu, polvet varpaat” tiivistää aivojumpan ja liikunnan yhteisvaikutuksen yhteen tarttuvaan sävelmään. Nopeutuva tahti haastaa kehoa ja mieltä ja saa verenkiertoon ja hermoratoihin vauhtia. Muutaman kertosäkene jälkeen olo on virkeämpi ja ajatus luistaa paremmin.

Julkaistu
Kategoria(t): treenit